fredag 30 april 2010
Hejsan hejsan!
Fredag är det idag och det är Valborg.
Ikväll ska vi va hos mamma och pappa och käka sen går vi nog ut och tittar på en eld.
Rickard slutar 16:00 och åker direkt hem till dem.

Emilio har sprungit och kissat nu flera gånger i flera dagar,jag börjar misstänka att det är urininflammation.Vi fick en tid kl:15:15 idag,mamma och pappa kommer hit och hämtar mig och hjälper mig att komma iväg till läkaren.
Jag hoppas inte det blir mer sjukdomar och skit nu...

Jag blir så trött på detta väder,nu regnar det igen.Hallå!! vart är solen? vart är den härliga vårkänslan man ska ha nu??

Varför firar man Valborg ens?? hum....


Vårens dag
Den 30 april börjar våren. Det är Valborgsmässoafton. Kvällen före helgonet Valborgs dag, som är den 1 maj. Första maj är vår enda icke kyrkliga helgdag, det har den varit sedan 1938. Då tänder vi brasor. Det brinner eldar över hela Sverige från norr till söder, på landet och i staden. Förr i världen brukade man släppa ut korna i skogen den 1 maj. Dessförinnan var man tvungen att skrämma bort vargar och björnar, det hjälpte eldarna och oväsendet till med. I universitetsstäderna Uppsala och Lund, firar man extra mycket, studenterna har sina vita mössor på sig, sångkörer sjunger ”Vintern rasat”, ”Sköna maj” ”Välkommen” och ”Vårvindar friska”. Staden är full med människor som vill titta på studenternas firande. I Uppsala åker studenterna i små hemmagjorda knäppa båtar nerför ett litet vattenfall i ån.

Förr i världen räknade man att vintern slutade och våren började just på valborgs mässoafton. Dagen efter 1: a maj skulle man släppa ut djuren på bete. Så nu gällde det att skrämma bort allt farligt som häxor, spöken, troll och rovdjur. Därför tände man stora eldar på valborgsmässoafton. Man passade också på att dansa runt elden och ha roligt.
När vi idag firar valborgsmässoafton är det vårens ankomst vi hälsar med eldar, sång, tal och dans. Många har nu "vår städat" i sina trädgårdar och gjort det fint i rabatten, det överflödiga eldas nu upp. Det råder en speciell stämning runt elden den här kvällen.

Källa:Passagen



0 kommentarer:

Om Mig

Zabina
Tjenare! Zabina heter jag och är en tjej på 28 år. Jag bor i Habo som ligger utanför Jönköping. Här bor jag i en fin Villa med min sambo (snart man)Rickard våra två pojkar Emilio och Elias och våra 2katter och hunden Chica.Min blogg handlar om mitt liv som mamma, mitt jobb och även kärleken och syn på livet. En mycket personlig blogg. Häng med ;)
Visa hela min profil

Blog Archive