torsdag 8 april 2010
Mön mön bloggen!
Hur mår ni?
Jag mår helt okej just nu,jag har knappt någon träningsverk och det är ju bra hehe
Emilio är på dagis och Elias sover nu som vanligt innan middagen.
Jag har tagit tag i mig själv och lagt ut lite kläder på Tradera som jag tröttnat på.
Har tagit mig lite fika som består av två hårda mackor ett äpple och lite vindruvor,och PYTTE lite kaffe. Kaffe är ju inte så nyttigt eller??? det är nog både och ... men jag dricker nästan ALDRIG kaffe så om man tar en kopp då och då är det ingen fara.


Därför är det nyttigt...
1) Var inte rädd att kaffe är urindrivande. En stor kopp innehåller normalt 330 milligram koffein, för att drycken ska bli uttorkande måste den innehålla minst 550 milligram.
2) Kaffe gör dig mer energisk, alert och social, visar färsk forskning från John Hopkins school of medicine i Baltimore, om du är en van kaffedrickare. Den rostade bönan kan till och med skydda dig mot depression.
3) Idrottsmän som dricker några extra koppar kaffe återhämtar sig upp till 60 procent bättre efter ett hårt träningspass.
4) Koffein gör att dina ben absorberar lite mindre kalcium, vilket kan leda till högre risk för frakturer. Men om du föredrar din kopp vit mjölk försvinner den risken.
5) En amerikansk studie visar att de som dricker upp till tre koppar om dagen har 24% mindre risk att drabbas av hjärtsjukdomar.
6) En japansk studie visar att de som dricker två koppar kaffe om dagen löper hälften så stor risk att drabbas av cancer som andra.
7) Studier tyder på att ett par koppar om dagen minskar risken för parkinsons, alzheimers och typ 2-diabetes. Koffeinet verkar bland annat skydda hjärnan från skadliga effekter av kolesterol.

Därför är det inte nyttigt "Drick kaffe med måtta", säger toxikologen Christer Andersson.

Koffein ökar andningshastigheten, ämnesomsättningen och utsöndringen av adrenalin, magsaft och urin. Får man i sig mer än 200 milligram kan man få huvudvärk, darrningar, magbesvär och svårt att sova, varnar Livsmedelsverket. Så kort sagt, drick med måtta, drick om du vill och om du tycker att det är gott. Källa: Aftonbladet

¨

0 kommentarer:

Om Mig

Zabina
Tjenare! Zabina heter jag och är en tjej på 28 år. Jag bor i Habo som ligger utanför Jönköping. Här bor jag i en fin Villa med min sambo (snart man)Rickard våra två pojkar Emilio och Elias och våra 2katter och hunden Chica.Min blogg handlar om mitt liv som mamma, mitt jobb och även kärleken och syn på livet. En mycket personlig blogg. Häng med ;)
Visa hela min profil

Blog Archive